Skrällen 5!



Hate to say I told you so, alright!



Ja, jag är pissed.

Blejk

James Blake är det nya nu. Det står om honom överallt, helt plötsligt. Han har säkert varit det nya ett bra tag utan att jag vetat om det. Men nu är han iaf verkligen det nya. Hans skiva kommer bli Pitchforks favorit iår. Så fräck verkar han vara.

Men det var han inte. Jag läste inte bara om bob hund i min Sonic, nä för jag läste även om ovan nämnda Blake. Det var en artikel som lovade mycket gott om grabbens nyutkomna skiva. Efter en halv genomlyssning (orkade inte längre) fattade jag ingenting. Någon märklig seg-jazz-ambient med elektroniska trummor? Och detta kallade de i artikeln för DUBSTEP? Dubstep, som för övrigt också verkligen är det nya, trodde jag var någon slags dansmusik? Den som lyckas dansa till Blake får verkligen kämpa.

Och nu ska vi ta det lugnt med sågningarna, för innerst inne vet både ni och jag att jag kommer tokavguda skivan om några månader när jag tar upp den igen. Precis som med Animal Collective, Yeasayer och No Age. Snopet kommer jag tycka. Hur blev det såhär?


Känner ni hur seriös min blogg har blivit? Hur blev det såhär? Nä, jag vet inte heller.

hnud



Jag tror inte det är Martin Kann som ligger bakom bobs nya omslag. Det bara måste vara Albin. Kolla själva liksom. Klart det är Albin som gjort det.

Passive Me, Aggressive You

Upptäckte alldeles nyss att The Naked & Famous numera finns på Spotify. Inte bara hitten alltså, utan hela albumet, som innan detta bara funnits i Australien och Nya Zeeland (från var de kommer). Jag har dock redan lyssnat på skivan i någon månad. Och kommer härmed förstöra allt för er. Fast det är egentligen skit samma, för annars hade de förstört det själva. Hursomhelst så är det inget vidare album. Åtminstone inte alls i höjd med förväntningarna.
Passive Me, Aggressive You
är ett väldigt ojämnt album. Det känns som att bandet inte orkade skriva nya låtar när de fick skivkontrakt, utan spelade in allt de hade. Låtar från flera år tillbaka, när bandet hade andra medlemmar, andra influenser, andra mål, andra cymbaler osv. Resultatet blev ett spretigt album där det mesta är "jaha?", några få spår är kanonbra poplåtar och några spår är helt värdelösa. Tråkigt. Jag hade verkligen sett fram emot det, och givetvis bokat skivan. Men omslaget är snyggt iaf. =)


Never knew I was a



Ni vet den där omtalade Wombats-låten Techno Fan som jag skrev tolv böcker om häromveckan? Nu finns den att ladda ner gratis. Dock inte originalversionen, såklart, utan en akustisk version. Den tillsammans med senaste singeln Anti-D utgör tvåspårsalbumet This Acoustic Glitch. Fyndigt värre.

Den finns på deras hemsida eller Facebook om ni vill ha den. Orkar inte länka.

Hultdate

Lägger till några band som kan tänkas bokas till Hultsfred:

- Mogwai
- Foals
- Jamaica

Dessa tre spelar på en festival i... Schweiz tror jag det var. Den festivalen har bland annat Suede och The Drums i sin lineup. Dessutom spelar Aphex Twin på en festival i Finland samma helg. Undrar hur han är live.



Nu åker Ullegulle snart till den gröna ön och dricker stout!


But you will!



Hardcore will never die

MUMS!

Dont say we didnt warn you

Tanken var att, som ni kommer läsa alldeles nedanför, så att säga liveblogga om nya DIOYY-skivan. Men internet dog. Allt kommer dock ändå, i efterhand. Försök känna livekänslan. Den är fräck.

-----------------------------------------------------------------------

Alldeles i detta nu lyssnar jag på Does it Offend You, Yeah?'s supernya skiva, för första gången någonsin. Jag tänkte att det kan ju vara hur roligt som helst nästan att göra en första-intryck-recension. Bara för er liksom.

Det första jag kan konstatera är att man känner igen bandet. Det är fortfarande fokus på basgångar och rytmer som så småningom exploderar och blir världens mest energiska superelectrotechnopunkpop. Men samtidigt märks det att bandet velat utvecklas. Rytmerna och takterna är mer avancerade framför allt.

De har även med iaf minst en lite popigare låt (som Dawn of the Dead eller Beeing bad feels pretty good från debuten), vilket känns lite oväntat. Av spelningar och typ inställningen att döma verkar de onekligen gilla freak out-låtarna mer. Men dynamik är viktigt och det verkar bandet ha fattat, bra jobbat!

Snygga och tighta låtövergångar! Allt känns genomtänkt so far!

Spår 6 låter lite Muse-ig. Haha!

Jävlar vad denna skivan kommer röjas till. På alla fester och festivaler. Oavbrutet.

Någon rapar på en låt! Det känns lite konstigt. Men kul! Känns verkligen som en hiphoplåt, någon tjej sjunger refrängen också. Men beatet är står DIOYY för, och det kommer ingen tvivla på.

Varken Karin eller Coolof är med och sjunger på The Knife. Den är istället jättekäck och glättig. Antagligen deras glättigaste någonsin. Glättigt värre! Och där kom det inte lite kvinnokör också! Wow!

Skivan avslutas med en ballad! Eller iaf en lugn låt! Vem hade kunnat tro det? Sicken grey!
Den drog förvisso igång något framåt slutet, men fortfarande lågt tempo. En typisk avslutningslåt. Lite tidiga Kent-vibbar faktiskt.


GIGS

Så, hur var Cut Copy?

Cut Copy var såklart fantastiska. Känslan kom inte upp i Emmaboda-nivå, och låtlistan var något mer perfekt då. Men där Emmaboda mest kändes som ett stort dans-party fick vi i Malmö en bättre inblick i vilket fantastiskt liveband Cut Copy är, och vad som egentligen försigår på scenen. Det är inte något vanligt gammalt electropack. Det spelas på koklockor, trumpads, tamburiner, synthar, gitarrer, mixerbord och växlas mellan olika instrument hela tiden. Samtidigt hade bandet en mycket rockigare attityd än jag trott, detta märkte jag inte på Emmaboda. Framför allt gitarristen slet och slog med sin gitarr och var allmänt sådär rock-aggressiv. Sångaren hade fullt upp med att svettas.

Allting svängde, hela tiden, och många av de nya låtarna lät fantastiskt. Det bästa hittils iår (och första höhö). Alla som ska till Hultan kommer få en fin upplevelse på Pampas (?).

Men detta är bara början på en konsert-tight period. Om lite drygt en vecka ser jag The Wombats i motherfucking Dublin! Och en och en halv vecka efter det är det dags att se dem för fjärde gången i mitt liv. De kommer därmed ta förstaplaceringen i listan över utländska band jag sett flest gånger. Och efter våmbat-giget i Stockholm hoppas jag även kunna pressa in Mogwai på trädgårn i Gööööötet. Allt detta vet ni givetvis eftersom jag gjorde en "vårens konserter" för någon månad sedan. Men upprepning är alltid roligt. Fråga Mando Diao.

Idag när jag åkte tåget hem från Technotorp läste jag i min nyköpta Sonic om hela bob hunds karriär. Den var slående lik Kents på många sätt, framför allt det hårda festandet, och jag skrattade flera gånger. Framför allt blev jag fascinerad av att de verkligen lyckades skapa något. Allt verkade så rörigt. Och iår ska de släppa hela två album. Precis som Krunegård och Guns N'Roses gjorde.

När jag kom hem låg min nyköpta Mogwai-vinyl och väntade på mig. Välkommen hem kändes det som.

Festival
Visst såg alla att helt sjukt populära populärmusiksgruppen The Kooks (uttalas The Kicks) släpptes till Siesta i torsdags? Ett kanonsläpp tyckte de flesta. Inte jag. Dels för att jag är ganska trött på Kicks, och dels för att de var värdelösa på P&L förra året. Nej, torsdagens bästa bandsläpp blev utan tvekan Neon Indian till Emmabodis. Ska lyssna sönder min Psychic Chasms-LP nu.

Jag har upptäckt tre bra band idag.

Och Tottenham slog ut Zlatan i onsdags. Fantastiskt.

Hultsfred-aktuellt

Ett band som verkligen är superaktuellt för Hultsfred är Cut Copy! De är till exempel redan bokade!

Men framför allt ser jag dem ikväll!


I'm nerding maximus

Ja, som rubriken lyder: Jag har letat reda på ett gäng band som verkar vara mer eller mindre möjliga bokningar för årets fetaste festival. Om ni undrar vilken det är så kan ni kolla in den sjukt snygga affischen nedanför. Eller fråga mig.

1. The Prodigy
Ryktet har florerat i några veckor utan något släpp. Men möjligt är det. Finland helgen innan, så de är både på turné och i, så att säga, krokarna. Frågan är 1. Blir det inte lite länge att hänga i Norden i en hel vecka? Och 2. Har Hultsfred råd? Saknas fortfarande lite för mycket datum för att kunna förutse ordentligt.

2. Death Cab for Cutie
Death Cab turnérar i (framför allt) UK hela våren fram till helgen innan Hultsfred. Det är vad som annonserats hittils. Drar de vidare på Europeisk sommarturné efteråt? Tänkbart. Och Hultan ligger bra till för en av deras första spelningar på en sådan.

3. The Chemical Brothers
Förutom att FKP Scorpio har bokat dem till flera av deras andra festivaler i Europa så känns det som en passande bokning för årets Hultsfred. Något äldre band och något äldre publik. Men: De spelar i Frankrike på ett av Hultans datum, orkar de hit innan/efter?

4. The Streets
Spelar på både Oxegen och T in the park där "vi" redan plockat Beady Eye och Primal Scream, och även på en Tjeckisk festival veckan innan. Men framför allt på tyska Melt! som är samma helg. Melt! har också bokat tex Cut Copy, Junior Boys och White Lies. Nämen: De spelar ju på Hultsfred! Då kan givetvis resten på den festivalen göra detsamma. Rent teoretiskt. Passande bokning, aktuell och antagligen inte för dyr. Sista Sverigespelningen någonsin borde väl locka? (För Streets lägger ner efter denna turnén)

5. Kele
Min favorit-Kele spelar på samma Tjeckiska festival som Streets och får mer än gärna komma och hälsa på oss. För er som inte tycker att hans solo är bra eller för den delen inte tycker att det skulle räcka att han bara var där och var: Han spelar ett hopkok av Bloc Party-låtar. Bland annat Flux. Så det så.

6. The Naked and Famous
Ja, faktiskt. Det finns en stor chans att stora hype-bandet intar Hultisch. Även de intar Melt!.

7. Jimmy Eat World
Tyvärr tror jag att JEW inte alls passar bland Hultsfreds band iår. Men de kör T och Oxegen, och är för tillfället lediga Hult-datumen. Dock lite för lite spelningar bokade för att man ska ha någon aning om var de tar vägen.

8. Deadmau5
Ledig de datumen och verkar omåttligt populär. Jag förstår inte varför, men han får gärna komma.

9. Crystal Castles
Jag vet, de kommer till Dans Dakar. Men det verkar fortfarande inte helt klart hurvida de är exklusiva eller inte. Det vore en kanonbokning, det tycker liksom även de som inte gillar CC.

10. Swedish House Mafia
Inte för att jag på något sätt är intresserad av detta superfenomenet. Men jag är som bekant intresserad av Hultsfred och dess överlevnad, vilken känns sjukt mer trolig med en bokning av SHM. De spelar Oxegen och skulle mycket väl kunna inta Hultsfred. Om de vill lägga de massiva pengarna förstås. För det krävs tydligen.


Övriga band som spelar tyska Melt! samma helg som Hultsfred som intresserar iaf mig:
Boys Noize, Calvin Harris, Crystal Fighters, Everything Everything, Gold Panda, Les Savy Fav, Little dragon, Metronomy, Monarchy och Proxy.

Vill även bara som hastigast nämna The Script och The National, för att liksom gardera mig och kunna peka hit och säga Hate to say I told you so om de skulle släppas.


Imorgon ser jag Cut Copy med min tjej. Vi ser fram emot detta. Trot eller ej.

2011




Jag gjorde (givetvis) en affisch till årets fetaste festival. Imorgon släpper festivalen band. Då får jag göra en ny affisch.

Trendy Discoteque

Tja tja. Ska nog börja uppdatera här igen. Om festivaler. Och halsdukstrender.

Skrällen 4!



Hate to say I told you so, alright!

RSS 2.0