Inget Stone Roses till Småland?

Det finns bara två festivaler i Sverige som över huvud taget är tänkbara targets för nyligen återförenade legendariska bandet The Stone Roses. Siesta? Givetvis inte. Putte i Parken? Haha! P&L då? Nä, inte ens om man hade trott på stordåd och att P&L faktiskt skulle vilja råka boka något som känns aktuellt anno 2012 så går det inte ihop med deras turnéplan (som det verkar nu).
Då återstår, om man tar bort orealistiska hårdrocks- och (som Emmaboda själva kallade sig) mini-hippiefestivaler, bara två. Way out West och Hültsfred.
Visst skulle vi alla vilja att Hultan snodde Ian & Co framför ögonen på storebrorsan, men som det ser ut nu kommer det inte att hända. De första reunion-gigen kommer nämligen ske i Manchester (var annars?), och när de går av stapeln har Hultsfred 2012 redan passerat.
Alltså hamnar Stone Roses på Way out West. Vilket inte känns helt fel trots allt. Dessutom lär de själva bli överlyckliga. Jag menar både Pulp, Pavement och My Bloody Valentine har spelat tidigare år.
Låt oss bara hoppas, isf, att WoW inte sätter Stone Roses i typ Annedalskyrkan med förklaringen "det kommer bli en superintim och superhipstercreddigpitchfork-stämning för de 2,5% som kommer in!!!!".

Ett tredje alternativ är att de gör en icke-festivalspelning i exempelvis Hovet (ett rykte gick om Globen innan, herregud. Tagga ner dumma svenskar.).

Ett fjärde alternativ är att de inte korsar Sveriges gränser alls. Men hur kul är det att spekulera i?



Så, vad kommer Hultsfred med istället? Helt omöjligt att gissa. Dels med tanke på att det är såpass tidigt och få band har avslöjat om det öht blir någon turné i sommar. Men framför allt för att Hultsfred själva gett den fenomenala ledtråden "Ni kommer bli förvånade!". Då känns det som att det kan vara vad fan som helst. Så, typ Wolfgang Amadeus Mozart reunion tribute tolkat av Talking Heads? Varför inte.



Enligt fr har detta band och detta album MINST helgonförklarats i Storbritannien. Typ världens viktigaste band (efter Glasvegas förstås) och tidernas största återklassträff. Alright, ALL IN 2012.

Edit: Justice klara för FKP Scorpios danska festival Northside som helt sonika går av stapeln samma helg som Hultsfred. Känns det som att jag kommer få se fransmännen två gånger 2012?
Frågan är ju dock om det är Justice som är torsdagsheadlinern då, eller ett lite mindre subliner-släpp?

Bästa benämningen på området Hultsfred arrangerar på kommer från och med nu vara: "Folkerts Park".

FMFMFMFMFM

"En spelare med högt värde på Hörnor är att föredra när du ska bestämma hörnläggare"

Tur att man får lite hjälp från FM:s "hjälp & tips"-funktion.





Hultsfred kommer briljera igen. Imorgon klockan 11 och på torsdag vid 11 också eller om det var något annat klockslag. Det spelar så att säga mindre roll. På torsdag: Internationell headliner.

Toxic Avenger

Här får ni kvällens bästa danslåt.

"Dom hette väl nå jävla Angst eller skitdåligt mår jag"

Dagens citat

"We had to settle on being shit Radiohead. We're called that sometimes, you know."

Coldplay


Man får ju säga att Chris Martin är en ganska kul människa trots allt. Synd bara att senaste skivan inte ens når upp till epitetet "ett kasst Radiohead".

King Night

Idag började de spela julmusik på jobbet. Innan det ens blivit december. Vilket iofs inte är speciellt konstigt med tanke på att julmarknaden börjar redan i början av oktober (10okt närmare bestämt. kl 10.), men man tycker ju kanske att det borde spela mindre roll vad de arbetande i produktionen lyssnar på. Å andra sidan ska jag inte klaga, variationen är givetvis hästlängder bättre än på Rix FM. Därför firar jag, eller nåt, med att länka följande fantastiska låt: Salem - King Night

Varför gör jag då detta? Jo, av den enkla anledningen att den är fantastisk. Och lite mer för att jullåten O helga natt, eller dess engelska (?) översättning finns med i bakgrunden, gömt i alla domedagssyntar och acid-ljud.

Om någon pitchforkare hade läst min blogg hade denne omedelbart påpekat att det inte finns ens en promille acid i Salems musik. Men punkare som jag är ger jag blanka fan i det.

Blanda nu inte heller ihop Salem med Salem Al Fakirs typ tredje eller fjärde skiva som blev av med "Al Fakir" någonstans av någon anledning.


Dagens citat

Efter 2-0 mot Aston Villa på Spurs-forumet.

"Har aldrig sett mig som fotfetischist men Modrics fötter är bland de finaste i världen"


Vad tror ni Hultan bokar? Jag är så nyfiken så.

TBA?



Kent har lagt upp lite random bilder på startsidan. Känns det som att de håller på med något nytt eller har Sami bara råkat köpa en kamera?

Vi väntar med spänning. Om än inte lika stor som för några år sedan.

Vi faller som brickor



Det är inte helt superofta jag lägger upp Youtube-videor. Men när The Big Pink släpper nya fantastiska låtar med musikvideor som är sådär lagom sköna kan inte ens jag låta bli.

Känns som denna Superman-låt kommer briljera i många månader framöver.

LSB24



Lika som Bine





(nej, det är inte jag)

Enter Through The Sun

Här kommer dessutom en sköning till låt som jag impulsköpte på iTunes häromdagen. Den låter som sån där go danspopmusik som jag lyssnar på konstant nuförtiden. Det märker ni ju själva förresten.



Young Empires heter bandet/duon/trion/killen/tjejen/kvartetten/kollektivet/hobbyföreningen/whatever.

The New Division

Ja, så gick det med att uppdatera mer frekvent. Men jag har en bra bortförklaring. Jag spenderar nämligen återigen, för tredje gången, onödigt mycket tid med att nöta Prison Break säsong ett. Bra bortförklaring? Nja, kanske inte. Mitt dåliga samvete tvingar mig att trycka fram ett litet musiktips som tröst.

The New Division gör den här lugna goa eletron med ganska lågt tempo men fortfarande med mycket tyngd. Tänk er vilket chillwave-band som helst, men med lite mer konkret ljudbild. Mer välproducerat är kanske att ta i, men ett tydligare pop-sound. Det finns även något brittpopskt över det, vilket antagligen grundar sig dels i sångarens mysiga röst och dels i de suveräna The Edge-gitarrerna som kommer in då och då.

En EP och ett album finns på Spottan. Typ här.



P&L2012



Så här kommer P&L-affischen se ut nästa år.

Nä, det kommer den inte. Men vissa av dessa bör vara med. Varför? Därför:

Red Hot Chili Peppers
Är typ superstora och passar superbra in på P&L och är dessutom ganska passé med bara någon originalmedlem kvar. För dyra? Möjligen, men de verkar ju gilla att kräma på nuförtiden.

The Killers
Ofantligt oheta ända sedan 2009. Då spelade de på bästa festen. Nu kommer de spela på sämsta festen och 45k fjortonåringar kommer gasta efter Human. Den kommer inte att spelas två gånger på ren impuls.

Blink-182
Vet nästan inget om dem förutom att de spelar typiskt amerikansk skatepunk. Sånt gillar P&L. Sånt gillar deras besökare. Deras besökare gillar ju dessutom alla stora band, bra som dåliga. Här får de ett av det senare.

Swedish House Mafia
Cred till bokningen, även om det inte är överdrivet bra. Men iaf väldigt väldigt exklusivt. Har aldrig spelat tillsammans i Sverige. Redan förra sommaren ryktades det om en svensk festivalspelning. Det blev inte av, men blir det av i sommar känns det rimligt att P&L vinner dragkampen.

Franz Ferdinand
Franz är ett sånt band som egentligen är lite för bra för P&L. Men ibland sticker de ju upp med några sådana, antagligen bara för att de råkar vara tillgängliga just den helgen. Det kommer göra ont i mig om det slår in. Min Kapranos tillsammans med alla oäktingar till festivalare, usch.

Tiesto
Nu när de verkar insett storheten i elektronisk dansmusik passar ju "världens största dj" kanonbra in i startfältet. Dessutom bara ÄLSKAR de ju att boka band/artister som spelade på Way out West året innan.

Rise Against
Har en dunderhit som kommer locka massor av typiska P&L:are. Har spelat flera gånger i Sverige innan, nu vaknar seg-Borlänge till liv och slänger fram plånboken.

The Script
Skrev jag redan förra året. Slog inte in då. Vet inte om de hade släppt den dåliga uppföljaren då, men nu har de det. Den är kass och alla kommer bara vilja höra hiten från första skivan.

MGMT
Var också med på förra årets lista. Kids drar folk. Otroligt passé band.

Veronica Maggio
Behöver väl egentligen inte säga så mycket här, mer än att poängtera att det inte spelar någon som helst roll för P&L att hon spelade året innan.

Den svenska björnstammen
Ingen vildgissning heller. Det var en cool bokning när de spelade inomhus i ett knökfullt och genomsvettigt hotell-isch. Nu är Vart jag mig i världen vänder Spotifys mest spelade låt i Sverige och campingbesökare kommer vallfärda till scenen.

The View
Vet inte om The View räknas till engelsk indierock, men de brukar ju alltid ha med en drös sådana. Gärna de mest intetsägande av alla. Bingo!

Momford & Sons
Helt galet önskade. Endast en turnéplankrock kan hindra dem från att få spela inför en gigantisk publek som tipsat sina kompisar om lite "chill musik".

We Are Scientists
Ganska kul band egentligen och jag hade inte tackat nej till att se dem. Men de går in under indierock-delen. Utfyllnad liksom. Kommer också bara råka passa in i turnéschemat.

Adrian Lux
Från underground till världskändis skrev gaffa tror jag. Då hugger P&L direkt.

Two Door Cinema Club
Två år efter den planerade Sverigepremiären i Hultsfred och ett år efter Emmabodagiget som dödade Ronjas fot. Nu kommer de tillbaka med samma låtar för alla som inte hunnit upptäcka dem förrän nu.

Foster the People
Gjorde Sverigepremiär på Hultan. Ett år senare fattar P&L grejen. Folk kommer kalla bokningen för "fräsch" och Aftonbladet kallar Pumped up Kids för 2011 års indiepopdänga. Inga konstigheter.



Och så givetvis alla dessa oändliga skittråkiga svenska bokningarna som är med varje år och överallt på alla festivaler.

Vågar någon utmana mig?

The Hunter

Visste ni att min favorit släppt en ny EP? Det har han. The Hunter heter den och den låter ganska mycket i stil med The Boxer, men ändå ganska mycket skillnad. Den känns både enklare och svårare, popigare och tyngre och mer och mindre Bloc Party.
Men framför allt så låter det väldigt väldigt mycket som att den kommer ut 2011.

Han har dragit ner tempot och dragut upp på melodierna. Inte lika mycket tunga beats och skrik-Kele-meningar. Vi känner igen rösten och sångmelodierna, men där Bloc Party har speciella gitarrer och en gudomlig trummare bakom har Kele ett betydligt mindre originellt elektroniskt sound bakom sig. Inte för att det nödvändigtvis blir sämre för det, det hade tex varit skittrist om EP'n lät precis som BP. Men jag kan tycka att den är aningen identitetslös. Det skulle kunna vara väldigt många andra band också. Eller electrohouseproducenter/artister. Sådana som översvämmar popmusiken. Som tur är så gör Kele sin grej väldigt mycket bättre än de flesta andra. Synd bara att han inte riktigt tog det ett steg till.

Jag kanske låter lite bitter nu, men jag har redan beställt EP-12"an och kommer säkerligen tycka mycket om den när den knackar på min dörr.


MX

Att ett av världens största band, Coldplay, råkat släppa ny skiva är inte helt okänt. Att tillhörande singlar som släpptes innan var helt hutlöst dåliga har nog också de flesta snappat upp. Men att bandet antagligen hade tankegångar i stil med nedanstående hade nog inte folk väntat sig.

- Okej, Viva-skivan blev bra. Tematisk och lite nyskapande. Dessutom verkade folk gilla våran hit. Hur ska vi toppa detta?
- Tycker ändå Viva var lite för svår. Jag menar... de här mystiska 42 och Yes, sånt kan man väl inte syssla med i dagens popvärld?
- Nä, vi tar bort alla konstiga spår. Vem vet, vi kanske kan fylla ut dem med några hits? Förra skivan hade ju trots allt bara en.
- Ja, fler låtar på radion måste vi sikta på! Om vi får folk att tro att vi anlitat typ tvåhundra producenter, välkända och prisbelönta, kommer folk inte bry sig om att hela nya skivan verkar körts i ett Mix Megapol-filter. "Grymt producerat!" kommer de bara tänka ju.
- Men hur ska vi vidga oss ännu mer? Jag menar. Indie var kul för 20 år sedan. Nu är det de stora arenorna som gäller.
- Javisst, jag gillar all musik. Bryr mig inte om genres. Det var ju därför vi gjorde ett samarbete med Jay-Z. Och Chris, visst gjorde du nåt med Kanye också?
- Absolut, vem ska vi ha med nu då? Vad gillar folk nu?
- Han Justin Bieber verkar folk gilla, ska vi fråga honom?
- Redan gjort, han var upptagen med sin självbiografi.
- Okej... men eftersom alla nya låtarna ändå låter som random R'n'B-dängor borde väl RIHANNA passa utmärkt?
- DÄR HAR VI DET!
- Och så ska låten verkligen låta som en Rihanna-låt också.
- Klubbat.
- Okej, vad kan vi mer göra då?
- Alltså. Jag orkar inte lägga ner så mycket tid på text och musik denna gången. Så jävla drygt äre. Vad jag däremot tycker är kul är att göra fräcka omslag i tusen färger. Och varför inte ge varje låt var sin symbol?
- Blir inte det liiiite pretto?
- NEJNEJ, TVÄRTOM! Folk gillar mystik nu för tiden.
- Tror du folk kommer uppfatta symbolerna som mystik då?
- Självklart. Symboler = Mystik. Fattar ju alla.
-Eh, jaja. Vi kör på det då. Bara det säljer. Och jag vill ha en ny keps.
- Bra.
- Men ska vi inte ha kvar nåt från våra gamla grejor? Tänk på våra hc-fans?
- Jo det är klart...
- Men dehär arenorna som vi gillar så mycket. Där gillar ju folk att skrika och gasta och sjunga med! Skulle vi inte kunna göra skivan till en allsångsskiva?
- Jo det skulle funka! Men inte för mycket text då. Sånt kan inte folk lära sig.
- Nä, men lite text måste vi ju ha.
- Jo ja. Annars blir det kanske lite trist. Men vi kan ju bestämma att varje låt måste han minst 30% aoohande med, annars blir den en b-sida. Eller förresten. B-sidorna måste också ha aooh. Under 30% = Död låt.
- Perfekt!
- Sen tycker jag gitarrer är lite passé. Nu vill folk kunna partaja till musik.
- Sant. Vi har med lite gitarrer, men det mesta ska låta elektroniskt.
- Fast vi har ju alltid gillat Kraftwerk.
- Ah, men nu ska det låtar lite dåligt också.
- Ah just det.
- Namn på albumet?
- Det får hänga ihop med symbolerna. Jag klurar ut något märkligt.
- Inget som går att uttala bara.
- Självklart.
- Känner vi oss klara där? Har lite bråttom iväg hem. Måste byta ut tejpen jag har runt fingrarna.
- Vi kör på det. Jag ringer skivbolaget och säger att vi har nåt stort på gång.
- Bra, ses!
- Cya!


RSS 2.0