Top10 09

Jag tror att jag ska bli musikjournalist om jag inte blir musiker. Det blir alla misslyckade musiker påstås det. Här kommer 2009's 10 bästa skivor.

10. Regina Spektor - Far
Plats 10 konkurerades av tre skivor. Placebos Battle for the sun, The Cribs Ignore the ignorant och Reginas Far. Far vann. Varför? För att den är bättre än de två andra. Och Regina är både snyggast, vackrast och sötast i världen då och då.



9. Röyksopp - Junior
Det finns inte så mycket att säga om denna skivan. Den är jämn och elektroniskt mysig som man kan tänka sig från Röksvampen.



8. Kent - Röd
Efter Töntarna trodde man på en repris av TTS-tragedin. Men så blev det inte. Kent gjorde en riktigt bra skiva och det elektroniska soundet känns mycket mer passande till låtarna än på TTS. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att något saknas.



7. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix
1. 1901 är en av årets bästa låtar. 2. Resten av skivan är minst lika bra.



6. Mew - No more stories are told today...
Egentligen är all annan musik löjligt liten i jämförelse med Mew's. Konstant falsett, kaos och världens skummaste trumkomp på vartannat. Låter det Sigur Ros? Jovars. Låter det Radiohead? Jovars. Fast från Danmark, och bra som fan. Och världens längsta skivtitel: No more stories are told today, I'm sorry they washed away, no more stories the world is grey, I'm tired lets wash away.



5. White Lies - To lose my life
Så mycket närmare min önkseljudbild är nog svårt att komma. Lägg där till att det finns 3-5 riktiga kanonlåtar på skivan. Och det är ett debutalbum! (För det vet man ju, att innan debuten kan man inte spela)



4. Gossip - Music for men
Varför har inte Gossip gjort sådan här musik förut? Är det Rick Rubin eller Beth herself som förändrat allt? Hursomhelst så är Music for men även en skiva för o-män som jag. Och till skillnad från tidigare Gossip-verk är detta hur bra som helst.



3. Promoe - Kråksången
Starka låtar, Mårten på svenska, sköna beats, oändlig humor, oändlig solidaritet och den för evigt hatade Svennebanan! Och vem kunde tro att jag skulle ha med hiphop på top 3?



2. Muse - The Resistance
En av de mäktigaste skivorna jag hört med United States of Eurasia och de tre avslutningsspåren - symfonin som beskriver hur människan flyr från sin förstörda värld - i spetsen.



1. Franz Ferdinand - Tonight: Franz Ferdinand
Partyskivan NR1! Tonight fick mig att vilja byta musikstil helt. Varför spela deppigt när man kan spela dansant OCH deppigt? Den har en del halvbra spår, men känslan skivan igenom höjer allt. Att alla hatar den gör ju verkligen inte saken sämre.


Det finns egentligen inte så mycket att säga om skivor kan jag konstatera efter detta. Konserter är lättare.
Det kommer en lista över förra årets bästa också. Fanns många fler bra då.











Kommentarer
Postat av: Albin

Det är bara misslyckade musikjournalister som blir musiker.

2009-12-03 @ 00:09:43
URL: http://grekernaanfaller.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0