Top10 08

Bara för att min förra blev så uppskattad, och för att det var fler ritktigt bra skivor 2008.
Här är de 10 bästa skivorna från förra året.

10. Kings of Leon - Only by the night
Liksom i årets lista var det svåraste att välja den sämsta skivan. Denna gången konkurerades Justice's "Nåt jävla kors", Hoffmaestros The Storm och The Killers Day & Age ut. Och angående Only by the night då: En riktigt skön skiva, överskattad, javisst. Men har några fantastiskt snygga spår. Och han sjunger ganska snyggt.



9. Glasvegas - Glasvegas
Överskattat igen, men också detta är bra. Framför allt jämt som fan. Öppningspåret är riktigt vackert.



8. Hästpojken - Caligula
Skrikiga gitarrer, falsksång, Elisson, fetaste partylåten i titelspåret och en av de mest känslosamma låtarna jag hört i Lena 60. Resten är också kanon.



7. Kristian Anttila - Lille Napoleon
Jag gillar inte svensk glad trallig pop, det är ganska bekant för de flesta? Hur kommer det sig att jag gillar Anttila? För att hans låtar trots tralligheten är ganska smutsiga, och man kan inte låta bli att slås av de fyndiga eller snygga textformuleringarna. Att skivans inledande 5 spår är toppklass kan också nämnas.



6. Mole - Ready to go
Bandet ingen känner till. Skivan ingen hört. Och den kunde hamnat så mycket högre upp om inte produktionen känts så överproducerad. Men styrkan i låtarna försvinner inte pga det. Synd att han sjunger lite halvfult också.



5. The Script - The Script
Egentligen är The Script och dess debut mer 09 än 08 för mig. Men när jag upptäckte den träffade den precis rätt och vilket år det var då spelar egentligen ingen roll. Man kanske kan tycka att de är lite tråkiga, men vad spelar det egentligen för roll om de får fram de härliga känslorna?



4. Does it offend you, yeah? - You have no idea of what you're getting yourself into
Fartfylld, kaosartad, urspårad och heltokig partyelectro blandat med några riktigt bra poplåtar, och aldrig liknande skådad enegri. Sen kan man ju diskutera om den är värd att ta med öht då jag upptäckte den ganska långt efter nyårskiftet 08-09...



3. MGMT - Oracular Spectacular
MGMT var faktiskt bandet som fick mig att börja gilla electro och synth. Eller snarare: den fick mig att sluta hata det. Att Kids är världens bästa partylåt är bara ett plus!



2. The (International) Noise Conspiracy - The Cross of my Calling
Jag vet inte vad jag ska säga om detta praktalbum. Det är förmodligen världens tråkigaste låtar, det tycker alla, men jag blir oerhört rörd varje gång. Känslan och äktheten i TINC finns det inget som slår. Dennis har snygg röv.



1. Bloc Party - Intimacy
Bloc Party är världens bästa band. Detta är en av de bästa skivorna jag äger, och tillsammans med Oracular Spectacular vidgade Bloc Party och Intimacy mina musikaliska vyer enormt. Detta skulle också kunna vara den skiva som influerat mig mest när det gäller att skriva låtar.



Det var fler skivor att välja bort 08. Förutom The Killers, Justice och Hoffmaestro tvingades jag skippa Kleerup, The Virgins, Coldplay, Death Cab for Cutie, Hello Saferide och Islands.

Efter lite eftertanke var kanske 2007 ännu bättre. Vi får väl se om det blir något mer sånthär.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0