Årets album, 14-10

14. Blonde RedheadPenny Sparkle

Namnet "Penny Sparkle" klingar väldigt fint. Det låter vackert på något sätt. Passande, med tanke på att skivan är väldigt vacker. Hela albumet består av låtar som släpar sig fram för att slutligen nå något slags klimax, och det är de ställena som gör Penny Sparkle till ett så bra album. Jag har fått rysningar flera gånger. Vackert, sa Bull.

 

Låt: Will there be stars


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Familjen Mänskligheten


Ninsun Poli verkar inte vara överdrivet populär gästsångerska på Familjens uppföljare till Det snurrar i min skalle. Jag håller inte med. Både hennes låtar och de som Johan TK själv sjunger på är bättre än debutens. Framför allt är det ett jämnt album med svängiga partylåtar, både hits och ”mellanspår”. Dessutom är Det var jag årets bästa svenska låt.

 

Låt: Det var jag


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. The Golden Filter Voluspa


The Golden Filter är ännu ett band jag lyckades missa på Arvika. Ungefär lika mycket besvikelse där som med Yeasayer. Det hade antagligen varit konstant dansande spelningen lång om jag hade varit där. För dansant electro har ju varit lite av årets signum, för mig. Och därför är det givet att en dansant electrohistoria som Voluspa kommer högt på årsbästalistan. Voluspa har experimentiella ljudmattor till ganska enkla poplåtar med svängiga basgågnar och trumkomp. Ett vinnande koncept, onekligen!

 

Låt: Solid Gold

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Jimmy Eat WorldInvented


Jag brukar ofta känna ett behov av att förklara mig när det kommer till Jimmy Eat World. Det känns inte accepterat att gilla dem. Men det gör jag. För när det kommer till att skriva starka låtar så är de bland de bästa jag vet. Invented är inte riktigt lika bra som 2007s Chase this light, som jag brukar kalla hitskivan. Men på Invented finns flera av de här lite lugnare låtarna med sjukt starka refränger som trots en skeptsism inte kan låta bli att fastna. Jag lyckas bli övertygad varenda varenda gång. Svagheten på Invented är en liten avsaknad av albumkänsla. Det känns mer som ett ihopkok med låtar än ett album. Men det gör inget så länge låtarna är så bra som de är.

 

Låt: Movielike

Låt 2: Littlething












 

10. Four Tet There is Love in You


Om jag verkat lite småirriterad över missade spelningar på Arvika innan så är detta snäppet värre. Inte nog med att Four Tet gjort en gudomlig remix på en av mina absoluta favoritlåtar, So here we are, nej de/han (?) har också gjort den bästa ambient-electro-skivan jag hört, so far. There is Love in You är så snyggt producerad, med briljanta melodier och sköna samplingar att jag nästan trillar av stolen, om jag nu skulle sitta på en sådan. Det räcker att lyssna på öppningsspåret för att falla, och det är ganska fascinerande med tanke på att ambient ofta kan vara ganska svårlyssnat till en början.

 

Låt: Angel Echoes


 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0