Årets album, 25-20

Nu kommer första delen. Som ni har väntat. =)=)=)=)


Ibland blir den ganska pretto. Men det är roligt att leka recensent. Jag lovar. Testa.
(Känns gött att liksom säga det innan så att folk fattar att jag inte är så töntig som jag verkar hehehehehe)





25. Hoffmaestro & Chraa - Skank-a-tronic Punkadelica

När Hoffmaestro släppte vad som skulle visa sig vara öppningslåten (inte öppningsspåret, vilket består av lite käcka gitarrer och en robotröst som avslöjar albumtiteln två gånger), Too hype for the radio trodde jag verkligen att det var någon slags demolåt. Det var, och är fortfarande, det fulaste och sämsta Hoffmaestro släppt. Resten av skivan är givetvis inte av samma kvalitet, men lider ändock av bitvis ganska kass produktion. Något som inte hörs alls på debutalbumet. I övrigt är det samma festliga band vi känner igen. Fantastisk spelglädje, variation, musikalitet och danstakter. Det är nytt material som funkar bra på skiva, men ännu bättre live. Och det är ju faktiskt där man helst vill ha dem. Faktiskt.

 

Låt: Bubbelin Style







 

 

 

 


24. NAS & Damian ”Jr Gong” MarleyDistant Relatives

”Jävlar vilket fräckt samarbete” skulle man ha tänkt när det blev officiellt. Men jag hade inte lyssnat på varken NAS eller Bob Marleys son innan Distant Relatives-projektet, okrädd. Det hindrar mig dock inte från att älska det de fått ihop tillsammans. Hade det inte varit för att skivan blir lite väl lång och seg mot slutet hade den säkert nått en betydligt högre placering.

 

Låt: Leaders







 

 

 


23. No AgeEverything In Between

Det tog ett bra tag, men till sist fattade jag grejen med No Age och såg igenom surrandet och sprakandet på Everything in between. No Age lyckas få ett ibland enformigt klassiskt shoegaze-sound att inte alls låta shoegaze, utan bara distad rockpop. Ett snyggt album med bra flow och snygga melodier. Dessutom gillar jag textraden ”I want you back underneath my skin”.

 

Låt: Glitter

 

 





 

 

 



22. Toro Y MoiCausers of this

Detta är ett album jag antagligen kommer ranka betydligt högre om ett halvår. Men det är bra nu också. Som ett lite mer svårlyssnat Neon Indian brukar jag tycka. Och inte riktigt lika glättigt.


Låt: Talamak


 




 

 

 



21. KeleThe Boxer

När det blev klart att Kele, min one and only, skulle göra ett electroalbum förväntade jag mig en riktig jävla feting partyskiva. Det blev givetvis ännu högre förväntningar när Tenderoni, en av årets absolut bästa låtar, kom. Tyvärr lyckades han inte fullt ut med resten av skivan. Förutom ovan nämnda singel var det bara ett par stycken riktigt svängiga spår, tillsammans med elektroniska halvballader med mer fokus på ljud än på låtarna. Det är ingen dålig skiva, men jag hade hoppats kunna sätta den en bra bit högre upp på denna listan.

 

Låt: Tenderoni

 

 




 

 

 




20. CaribouSwim

Swim är en ganska svårlyssnad partyskiva med svängiga låtar dränkta i lite mystiska ljudbilder. Albumet är verkligen ett album, och inte bara en samling låtar. Hits finns det däremot ändå, till exempel öppningsspåret Odessa. Alla indiekids älskar den tror jag. Med all rätt.

 

Låt: Odessa

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0