Live 2010, 25-16

Nu kommer listan på bästa spelningarna 2010. Enjoy.

25. Band of Horses, Malmöfestivalen

Band of Horses bjöd på en vacker spelning som de själva verkade älska att framföra. Samtidigt inget superövertygande. Som jag sa redan då, hur svårt kan det vara att lyckas med den publiken och de låtarna?




24. Timo Räisänen, Brew House/Popadelica/Siesta

Ja, Timo är alltid en fantastisk liveartist. Han har en förmåga att sätta ihop bra låtlistor och omarrangera låtar till det bättre. Han lyckades även denna turnén. Dessa tre spelningar var i princip lika bra.




23. Shout Out Louds, Peace & Love

Jag vill minnas en sjuk trötthet från min sida sista dagen på P&L (tror till exempel att jag somnade när Fontän spelade), men det hindrade mig inte från att uppskatta Shout Out Louds-spelningen. Den var fin, tight, trevlig och bra på alla sätt, typ.




22. Babylove & The Van Dangos, Siesta

Jag har ju egentligen redan sagt vad som finns att säga om de flesta av dessa spelningar, men jag gör det igen. Ska funkar alltid live. Babylove gjorde det utmärkt. Och liksom Band of Horses var det 100% scenkärlek.




21. Röyksopp, Siesta

Hade jag orkat hade jag dansat sönder mig när Röyksopp intog Siestas största scen. Men alltför många röjiga konserter och alltför långa promenader mellan festivalområde och camping satte stopp för det. Men det var ändå kanonsnygg show, och Röyksopps smått fantastiska musik lät bättre live än på cd.




20. Bob hund, Siesta

Hade det inte varit för att hundarna spelade den oerhört dåliga låten Bli aldrig som oss, bli värre så hade nog bob hund hamnat betydligt högre upp. Men å andra sidan hade de inte hamnat lika långt upp utan Molntuss-låten, så det går väl på ett ut. Dock kan man inte neka till att bob hund är ett fantastiskt liveband med en urskön frontfigur.




19. Mew, Peace & Love

Älskar verkligen band som ändrar om spelningarna och låtlistorna. Detta var tredje gången jag såg Mew, och ändå kändes det som en helt ny upplevelse nästan. Och då hade det egentligen inte behövts. Det räcker att beundra musikaliteten hos Nordens kanske bästa band.




18. Holy Fuck, Parken

Det var fascinerande max att se Holy Fuck. Så mycket mixtrande med sladdar och synthar och pedaler och andra effektinstrument för att skumma till ljudet, men samtidigt behålla ett fantastiskt sväng och en grym energi. Minus på tråkig publik.




17. Den svenska björnstammen, Peace & Love

Hela P&L-veckan var solsken och supervarmt, såklart. Men inne på Björnstammens scen var det ännu varmare. Det var inte bara så fullt att P&L fick stänga portarna, nej alla skulle givetvis hoppa konstant den ca 40min långa spelningen. Jag klandrar dem inte, det gick inte att låta bli.




16. Invasionen, Siesta

När det gäller Invasionen gäller det såklart mest om dyrkande av Dennis Lyxzén. Hade han inte varit där hade det inte varit något att ha. Nu var det betydligt mer än så. Nu var det sjukt! Bra.




Alla bilder är snodda från www.rockfoto.nu, tack till dem!
(Så jävla RAAAAAAAAAAK)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0